دوران چهارم جدید ومزولیتیک آخر

نویسندگان

دکتر رین هلد هو کریده

دکتر پرویز کردوانی

چکیده

دوران چهارم جدید ومزولیتیک آخر در استان کرمان ایران شناسایی فلات ایران در دوران چهارم زمین شناسی ‘ هنوز درمراحل ابتدایی است تنها آگاهی نسبتا صحیحی که از وضع فلات ایران در این دوران حاصل است. مربوط به یخچالهای امروزی و آخرین دوره یخبندان سلسله جبال البرز و سلسله جبال زاگرس است. ونیز اطلاع کمی درباره مرفولوژی رسوبات دروان چهارم در چاله های کویری وکویر بزرگ و بیابان لوت در دست است. بررسهاییکه در منابع مختلف راجع به مناطق وسیع کوهستانی و دوران چهارم به چشم می خورد نادر وناچیز است. تقریبا آثار موجودات زنده ‘ اعم از جانوری وگیاهی و ابزار مربوط به دوره نئولیتیک‘ بسیار کم است. و اگر اطلاع دانشمندان در این موارد وسیع می بود‘ امکان شناخت چگونگی آب وهوا ونیز تاریخ ایران در دوران چهارم ‘ به طور موثق میسر می شد. عدم اطلاع دانشمندان نسبت به این موارد‘ نگارنده را بر انگیخت تا ضمن انجام کارهای تحقیقاتی خود در جمهوری فدرال آلمان‘ مشاهدات خود را در کوه های مرتفع غربی لوت‘ مربوط به دوران چهارم‘ در معرض اطلاع علاقمندان قرار دهد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

یخبندان های دوران چهارم در اروپا

عرقچین یخی اسکاندیناوی عرقجین یخی اسکاندیناوی عرقچین بزرگی از یخ در دوران چهارم (دوره چهارم اسکاندیناوی را می­ توان به وسیله جبهه جنوبی آن از یخرفت ها و  سنگ های سرگردان حمل شده از نروژ و سوئد و فنلاند تشکیل شده ­اند تشخیص داد. جنوبی­ ترین پیشانه (جبهه) یخچال های اسکاندیناوی از جنوب انگلستان، از حوالی لندن می­ گذشته و از مانش عبور می­ کرده است و هلند و آلمان شمالی ر...

متن کامل

فضا، بُعد چهارم قدرت (قسمت هشتم و آخر) فناوری فضایی -ایران

محدودیت منابع و اسناد مرتبط با حوزه‌ى فضا درکشور، ضرورت تبیین جایگاه فضا در توسعه‌ى کشور و امنیت پایدار را ایجاب مى‌نماید؛ که ضمن بیان مسائل اساسى و با اهمیت در خصوص فناورى فضایى و فعالیت‌هاى فضایى کشور، حوزه‌هاى تخصصى سنجش از دور و تصویر بردارى فضایى را مورد بررسى قرار دهد. ساختار فضا، رژیم حقوقى فضا، کارکردهاى فضا و فناورى فضایى، مباحث عمده‌اى هستند که در این نوشتار به آن‌ها پرداخته شده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
پژوهش های جغرافیایی (منتشر نمی‏شود)

ناشر: موسسه جغرافیای - دانشکده جغرافیا

ISSN 1026-6836

دوره 7(گزارشهای جغرافیایی)

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023